רוש לוגו

מיניות: לגעת, לחבק, ללטף

כשחולים במחלה כרונית או מחלה מתמשכת אחרת, מיניות יכולה להיות כרוכה בשילוב מורכב של רגשות, תחושות ושיקולים מעשיים. לפעמים אנחנו אפילו נאלצים להפסיק או להפחית את חיי המין שלנו. אך גם בתקופות שבהן הבריאות שלנו אינה בשיאה אנחנו זקוקים למגע, וחשוב לנו להביע רגשות ולחוש קרבה. המגע הגופני והקשר הרגשי מפחיתים את המתח הנפשי ומעלים לנו את הביטחון. איך משלבים חוויות משמעותיות של מיניות בתקופת מחלה?

על ההבדל בין מיניות ליחסי מין

לו הייתי צריכה להסתפק בטיפ אחד, הייתי מכוונת אותו למסר מרכזי וחשוב: "מיניות היא לא רק יחסי מין! זוהי חוויה הרבה יותר משמעותית מכך". אם המסר נראה מוזר ארחיב מעט ואדגיש שמיניות היא מגוון רחב של חוויות פיזיות ונפשיות. החלק הפיזי כולל את כל המפגשים וההזדמנויות שלנו לקבל ולהעניק מגע, הזכות להתרפק ולהתכרבל, להתחבק ולהתלטף. המרכיב הרגשי גם הוא משמעותי. הוא מאפשר הבעת רגשות של אהבה וחיבה, אמפתיה ואיכפתיות. זוהי חוויה אינטימית שבה יש לנו אפשרות לשתף ברגשות (עצובים או שמחים), במחשבות (פסימיות או אופטימיות) ובתחושות (שליליות או חיוביות). כל אלה תורמים להגברת הדימוי העצמי ותחושת הביטחון העצמי.

בתקופה שבה מתמודדים עם מחלה כרונית אנו זקוקים לכל ההיבטים האלה של המיניות. בימים קשים בהם משתבש אורח החיים הרגיל, אלה הן חוויות משמעותיות.

אז איפה יחסי המין נכנסים בכל הסיפור הזה? ובכן, זהו חלק מהחוויות הפיזיות והנפשיות של המיניות.

אז מה הבעיה?

יש תקופות שבהן נאלצים להפסיק או להפחית ביחסי מין. למשל, בגלל קשיים בריאותיים ו/או תופעות לואי של הטיפולים הרפואיים. בתקופות אלה אנחנו זקוקים לחלקים הלא אינטימיים של המיניות (מגע מנחם ואוהב, הבעת חיבה ושיתוף רגשי). בתקופות אלו, דווקא חלק זה של המיניות עשוי למלא מקום חשוב בהשרדות ובהעצמה. המגע הפיזי והקשר הנפשי מקטינים את רמת המתח הנפשי, ומעלים את תחושת הבטחון.

מה לעשות?

בשלב ראשון להבין שזה חלק מהתופעות המלוות מצבי חולי קשה. ניתן למצוא הזדמנויות לגעת, לחבק וללטף וליהנות מהאינטימיות הזו בלבד. כך תזכו ברגעי אושר ותחסכו תחושות של תסכול. מומלץ גם למצוא זמן לשיחות אינטימיות ולשיתוף ברגשות, בחששות, ברגעי עצב או ברגעי שמחה. לא תמיד בני הזוג שלנו יכולים להכיל את כל השיתוף, ולכן ניתן לשוחח עם אנשי מקצוע (מתחום הפסיכולוגיה, העבודה הסוציאלית והסקסולוגיה), לשוחח עם חברים או בני משפחה אחרים. הפחתת המתח הרגשי תוכל לאפשר לכם חזרה מהירה יותר ליחסים אינטימיים, המספקים עוד תחושות של סיפוק ורגיעה.

תמיכה בנושאים אלו זמינה דרך מערכת הבריאות.

 

גילה ברונר היא סקסולוגית בכירה, מנהלת תחום הטיפול המיני במרפאת "יסמין", בי"ח ליס, המרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי

 

גילה ברונר | סקסולוגית בכירה
מיניות: לגעת, לחבק, ללטף
<

ROCHE MUSIC

מוסיקה יכולה להרגיע אותנו, לעורר רגשות ולפעמים אפילו לעורר זיכרונות. היא משפרת את הזיכרון, את יכולת התקשורת והביטוי, ומסייעת לשיקום הגופני. מוסיקה יכולה להפחית מתחים, לשמח ולעורר תקווה ולתרום לתחושת אנרגיה חיובית. כך, למוזיקה היכולת להשפיע לטובה על איכות החיים.

אתם מוזמנים ליהנות כאן ממוסיקה לפי טעמכם.

רוש מושיטה בספוטיפיי

אתם מוזמנים ליהנות כאן ממוסיקה לפי טעמכם.

שירי תקווה
מצב רוח טוב
הרופאים ממליצים
מוזיקה עברית
מוזיקה לועזית
בודק...